8 Eylül 2013 Pazar

BÖTE Nedir? » Gani Türkan

BÖTEye gizli kamera Dair


Bu soruyu sokaktaki vatandaşa sorduğunuz da eminim çok ama çok ilginç cevaplar alacaksınız. Hacettepe Üniversitesi BÖTE bölümü arkadaşlar bu soruya binaen bir sokak röportajı yapmışlar ve alınan cevaplar gerçekten çok ilginç :)  (BÖTE Nedir?)


Peki, bizim çok da aşina olduğumuz BÖTE ismine google adwords sokaktaki vatandaşın neden bu kadar ilginç cevaplar verdiğini hiç düşündünüz mü? Çünkü BÖTE bölümü ios oyunlar pek de eski ve tarihi derinliği olan bir bölüm değil. Eğitim fakültelerinin 1998 yılında yeniden yapılanması sonucunda birçok eğitim fakültesinde oluşturulmuş bir bölümdür. Literatürde “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi olarak isimlendirilmektedir. Eğitim fakültelerinde bulunan bu bölümün eğitim süresi data kurtarma 4 yıldır. Şu an ülkemizde vakıf üniversiteleriyle birlikte 82 üniversitede BÖTE bölümü bulunmaktadır. Bazı üniversitelerde İngilizce ders alan BÖTE bölümün öğrencileri 4 sene boyunca çok önemli dersler almaktadırlar. İsimde de anlaşılacağı üzere lisans mezunu bölüm öğrencileri hem “Bilgisayar Öğretmenliği” hem de “Öğretim/Eğitim Teknoloğu” unvanını almaktadırlar. Bana göre iki unvan da çok önemli unvanlardır.


Bilgisayar Öğretmeni, okullarda verilen bilişim teknolojileri dersine girmektedirler. Teknoloji ve bilişim çağı dediğimiz adsl başvuru 21.yy’da öğrencilerin teknolojileri iyi okuyup onu yararımıza olacak şekilde kullanmasını sağlayan hiç şüphesiz bilgisayar öğretmenidir. Ayrıca sadece bilgisayar dersi değil diğer derslerin bilgisayar programı de bilgisayar destekli olarak verilmesine yardımcı olan ve buna uygun materyali geliştiren yine bilgisayar öğretmenidir. Çünkü bilgisayar öğretmeni, eğitim aldığı 4 sene boyunca buna yönelik dersleri almaktadırlar. (örn: Materyal geliştirme, bilgisayar destekli öğrenme) Peki şu an bilgisayar öğretmenliğinin durumu nasıl, atamaları iyi mi? sorusuna maalesef çok da iyimser bir cevap veremeyeceğim. Çünkü bu seneye kadar bu ders 2008 den beri seçmeli olarak verilmekteydi ve ders sayısı azdı. MEB yetkililerinin durumu anlayıp bilişim dersini 5 ve 6. Sınıflarda zorunlu hale getirmesi biz BÖTE’lileri sevindirmektedir. Çünkü bizler gerçekten vereceğimiz derslerle bir toplumun teknolojiye olan bakış açılarını olumlu yönde değiştirip kendi içimizde teknoloji dâhilerini çıkartabiliriz. Bu duruma seviniyoruz ama akıllı telefon tam olarak hak edilen yerde değil maalesef “Her şeyin online olduğu bir zamanda bilişim eğitimi offline” olup yetkililer tarafından gerekli değer anlaşılmış değil. Umudum o ki bilişim eğitimi 3 seneye kalmaz hak ttnet başvuru ettiği konuma gelecek ve aziz vatanın aziz gençleri yeniden küllerinden doğacaktır!!!


Gelelim Öğretim/Eğitim Teknoloğu unvanına; Öğretim Teknoloğu kavramı ülkemizde daha yeni yeni kullanılmaya google reklam başlayan bir kavramdır ve eminim gelecekte çok konuşulacak ve her alanda ihtiyaç duyulabilecek bir alan olur. Eğitim Teknoloğu kısaca Eğitim Teknolojilerine hakim olan ve bu alanda çalışan uzmanlara denir. Eğitim Teknoloğu öğrenmeyi sağlayacak araçların tasarlanmasından, geliştirilmesinden, sosyal oyun uygulanmasından ve değerlendirmesinden sorumludur. Bu bağlamda çeşitli Eğitim Yazılımı projelerinde “Öğretim mobil uyglamalar Tasarımcısı” olarak  veya “Proje Sorumlusu” olarak çalışabilir. Bu meslek şu an başta Amerika olmak üzere Avrupa ülkelerindeki üniversitelerde çok yaygın ve oralarda hak ettiği konumda bulunmaktadır. Şu an genel olarak özel şirketlerin çok ihtiyaç duyduğu bir uzmanlık alanıdır.


BÖTE mezunu genel olarak hangi işlerle uğraşır sorusuna ise başka bir yazıda cevap vereceğim ve biz gelelim bölümün akademik dünyasına ve bu alanda yüksek lisans ve doktoranın durum analizini yapalım. Öğretmenlik ve öğretim teknoloğu alanında olduğu gibi BÖTE yüksek lisans ve doktora programlarına da aslında ülkemizde yeteri kadar önem verilmiyor. Neden mi dersiniz? Çünkü tanıdığım birçok BÖTE mezunu hocam yüksek lisans ve doktora eğitimini yurt dışında yapmışlar. Bizim bölümün yurt dışındaki mobil oyun merkezi ABD, yurt içindeki merkezi ise ODTÜ (METU)’dur. Birkaç sene öncesine kadar bölümün yüksek lisans doktora programı başta ODTÜ olmak üzere sadece birkaç üniversitede bulunmaktaydı. Özellikle son yıllarda çoğu üniversite BÖTE bölümü açmaya paralel olarak kendi bünyelerinde yüksek lisans-doktora programını da açtılar. Şu an çoğu üniversitede yüksek lisans-doktora programı okutulmaktadır. Bu durum bölüme verilen önemi mi ifade ediyor onu bilemem ama zamanında kendi bölümlerini bırakıp bizim bölümde yüksek lisans-doktora yapan hocaları tanıdım. Bunun böyle olması bizim alanımızda akademisyenlere ihtiyaç var yorumun ağırlık kazanmasına sebep oluyor. Bunun nedeni ise 4-5 sene öncesine kadar BÖTE öğretmenlik atamalarının çok yüksek olması ve öğrencilerin genel olarak MEB’i tavsiye etmeleridir. Birkaç yıl içerisinde belli bir yığılmaya bağlı olarak web tasarım buranın da tıkanacağını öngörüyorum. Peki bizim bölümde mezun olanlar sadece kendi alanlarında mı yüksek lisan-doktora yapmak zorundalar. Elbette ki değil, BÖTE mezunu bir öğrenci farklı alanlarda da yüksek lisans-doktora yapabilir. Yüksek lisans-doktora programlarında belli bir alanda sınırlama yok isterseniz tıp alanında bile yapabilirsiniz. Bu tamamen sizin konulara olan yatkınlığınıza bağlıdır ama tabi uzman olmadığınız bir alanda yüksek lisans- doktora android tablet yapmak ne kadar zor bir şey olduğunu ve çok isabetli bir karar olmadığını sizler de tahmin ediyorsunuzdur. Bizim bölüm mezunu arkadaşlar genel olarak BÖTE bölümü dışında genel olarak eğitim bilimleri ve bilgisayar mühendisliği alanında yapmaktadırlar. Bunların dışında en önemli şey hiç şüphesiz ÖYP kadrolarıyla yüksek lisans-doktora yapmakta daha fayda var. Konuyla ilgili ODTÜ’da Arş. Gör. bir hocamızın yazısını okumakta fayda var deyip ben sözü fazla uzatmadan sizleri ODTÜ’ya internet reklam göndereyim :) (ÖYP hakkında)


Bu HTML etiket ve google reklam vermek tanımlayıcılarını kullanabilirsiniz:



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder